پایتخت ورشو سازی ایران

پایتخت ورشو سازی ایران

پایتخت ورشو سازی ایران

بروجرد، لرستان

پایتخت ورشو سازی ایران

هنر ورشو سازی که از گذشته‌های دور در بروجرد از رونق خاصی برخوردار بوده است، تلفیقی از ذوق و سلیقه هنرمندان قلم‌زن این دیار بر روی ورقه‌هایی از جنس ورشو بوده که عمدتاً از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شد و این شهر را به پایتخت ورشو سازی ایران بدل کرده است؛ (گزارش فروردین ۱۳۹۵ تسنیم)

پایتخت ورشو سازی ایران

واردات بی‌رویه اجناس بی‌کیفیت و ویترینی خارجی به‌ویژه در چند سال گذشته بازار خرید مصنوعات دستی در استان لرستان و به‌ویژه صنعت ورشو سازی بروجرد را با بحران کاهش تقاضا مواجه کرده است. (گزارش مرداد ۱۳۹۵ تسنیم)

پایتخت ورشو سازی ایران

بروجرد، پایتخت ورشو سازی جهان و جز محدود شهرهایی است که فلز در آن به‌صورت چکشی ساخته می‌شود اما این روزها این هنر ملی با آوازه جهانی نفس‌های آخر خود را می‌کشد. (گزارش بهمن ۱۳۹۶ تسنیم)

پایتخت ورشو سازی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی لرستان گفت: صنعت ورشو سازی بروجرد به‌عنوان یکی از هنرهای دستی خاص شهرستان بروجرد ثبت ملی شد. (گزارش اسفند ۱۳۹۶ تسنیم)

پایتخت ورشو سازی ایران

در آتش‌سوزی بازارچه صنایع‌دستی بروجرد، میراث ماندگار هنرمندان این دیار در آتش سوخت و خاکستر شد.
(گزارش مرداد ۱۳۹۸ تسنیم)

پایتخت ورشو سازی ایران

در حدود ۶۰ سال است که مواد اولیه ورشو در بازار نیست و استادکارها هم کرکره‌ سال‌ها مرارت و تجربه را پایین کشیده‌اند. اگر مواد اولیه ورشو یافت شود، سازندگان صنایع دستی، دست هنر و سنت بالا می‌زنند. همین چند ماه پیش «بروجردی»، نماینده بروجرد چندنفری از پژوهشگرها را پای کار آورد تا بتوانند آلیاژ اولیه ورشو را تولید کنند، اما با حساب‌وکتاب قیمت هر کیلوی آن ۵۰۰ هزارتومان از آب درآمد. این بهای گران، جوابگوی درآمد ناچیز ما نبود. ما دل و زندگی داده‌ایم به پای ورشو. در ۱۳۰ سال پیش فلز ورشو به صورت ورق وارد بروجرد می‌شد. استادکارها با حکاکی‌ها و آواز چکش‌ها صورتِ خوش به ورشو نواختند. حالا این فلز در دنیا و ایران به‌ نام بروجرد شناخته می‌شود تا تنها شهری که فلز در آن به‌صورت چکشی ساخته شود، همین شهر ما باشد. (گزارش بهمن ۱۳۹۶ تسنیم)

پایتخت ورشو سازی ایران

منبع: تسنیم
تاریخ انتشار گزارش تصویری در تسنیم: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
تاریخ انتشار مقاله در نوژا: ۷ فروردین ۱۳۹۹

سایر مقالات صنایع دستی ایران؛

مجموعه عکسهای این گزارش تصویری رو میتونید در ادامه ببینید.

اگه این مقاله رو دوست داشتید، ممنون میشیم از طریق دکمه های پایین به اشتراک بگذارید و لایک  پایین رو فشار بدید؛