صنایع دستی خراسان جنوبی

نوژا

ایسنا: صنایع دستی خراسان جنوبی در حال فراموشی ست!

نوژا

صنایع دستی خراسان جنوبی مانند کلاه نمدی، شانه سازی چوبی سنتی، در حال فراموشی است که باید برای احیای دوباره آن ‌ها سعی کرد. این گفته ی معاون صنایع دستی کل اداره میراث خراسان جنوبیه. در ادامه به گزارش تصویری خبرگزاری ایسنا از هنرهای صنایع دستی خراسان جنوبی پرداخته میشه.

دست بهترین منتقل کننده روح انسانی است و یکی از علت‌هایی که موجب شد انسان نسبت به حیوان‌های دیگر متمایز شود، داشتن دو دست آزاد است. اما به نقش دست در صنایع دستی کم توجهی شده است، به همین دلیل هم زندگی مدرن که به کارهای دستی در آن بی توجهی شده، زندگی سردی شده است و همه‌ی ما از نظر روانی و احساسی به انسان‌های یخ زده تبدیل شده‌ایم.

نوژا
حوله بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب خراسانه.
نوژا
ساخت انواع پای پوش‌های سنتی یکی از رشته‌های صنایع دستی خراسان جنوبی است که مردم این دیار از گذشته‌ها طرفدار این نوع کفش بودند.
نوژا
آخرین نسل از بیشمار کارگاه‌های نمدمالی خراسان جنوبی، کارگاه نمدمالی روستای سلم آباد است. استادکاران فعال در این کارگاه با توجه به کهولت سن و بیماری همچنان این میراثی را زنده نگه داشته‌اند.
نوژا
تولید حوله در بسیاری ازشهرستانهای خراسان جنوبی از جمله، خوسف، نهبندان، درمیان،سرایان، قاینات همچنان رواج دارد و شهرستان بیرجند به ویژه روستای خراشاد از اصلی ترین مراکز تولید حوله در این استان است.
نوژا
در اصطلاح محلی به «برک» کُرکی(Korki)، کورگی (Kurgi) یا کورگین (Kurgin)گفته می‌شود. بافته‌‌ای تاری و پودی و ضخیم از کرک بز و شتر است. از برک لباس زمستانی تهیه می‌شود که از نظر استحکام، لطافت و گرمی دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است.
نوژا
حوله بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب خراسان است. تولید حوله در بسیاری ازشهرستانهای خراسان جنوبی از جمله، خوسف، نهبندان، درمیان،سرایان، قاینات همچنان رواج دارد و شهرستان بیرجند به ویژه روستای خراشاد از اصلی ترین مراکز تولید حوله در این استان است.
نوژا
«برک بافی» قدیمی‌ترین صنایع دستی خراسان جنوبی که قدمت آن در این استان به قبل از دوره سلجوقی می‌رسد. منطقه سربیشه به ویژه شهر مود نهبندان، خوسف و بشرویه از مناطق عمده تولید پارچه برک در گذشته بوده‌اند و هم اکنون نیز اهالی این منطقه برای احیای این هنر دستی تلاش می‌کنند.
نوژا
آهنگری سنتی نیز یکی دیگر از صنایع دستی خراسان جنوبی است. ابزار کار آهنگر سنتی از چند پُتک سبک و سنگین، سَندان، چکش، قلم، گیره و تغاری سفالین و پر از آب،کوره‌ای گلی و دَم متصل به آن جهت هوادهی به زغال و تنظیم حرارت کوره تشکیل می‌شود.

منبع: ایسنا

عکاس: فرشته عبدی

تاریخ انتشار مقاله در ایسنا: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

تاریخ انتشار مقاله در نوژا: ۲۱ مهر ۱۳۹۷

 

مجموعه عکسهای این گزارش تصویری با عکاسی فرشته عبدی رو میتونید در ادامه ببینید.